Resumen
Desde una perspectiva antropológica se retoma en clave crítica y exploratoria el concepto de estética para abordar distintos aspectos de las prácticas musicales de los aborígenes pilagá (Argentina). La reflexión está orientada por tres interrogantes: ¿qué tipo de enunciados estéticos encierran los discursos pilagá sobre su música y la de la sociedad circundante?, ¿son estos enunciados producto de diferentes condicionamientos estéticos? y ¿se trata de condicionamientos gestados en el devenir de su propia cultura o cimentados mediante la adopción o redefinición de las pautas estéticas de la sociedad blanca? Estas preguntas conducen, por un lado, a reconocer la existencia de una estética musical pilagá y, por otro, a desmantelar en concepto de estética en los términos en que suele ser empleado en las investigaciones de carácter transcultural.
Palabras clave
Estética, Pilagá, música
Abstract
In a both critical and exploratory way, an anthropological perspective brings into play the concept of aesthetics so as to shed light upon different aspects of the Pilaga (Argentina) musical practices. The argument is structured upon three questions: What kind of aesthetics utterances emerge in Pilagá discourses concerning their music and that of the White society?, Do these utterances have their origins in different aesthetic conditionings?, and to what extent do they emerge from the specificity of Pilaga culture or rather from the adoption and redefinition of White society’s aesthetical orientations? On the one hand, these questions help us to recognize the existence of a Pilaga musical aesthetics. On the other, they lead to the undermining of a rather traditional concept of aesthetics as it is employed in transcultural studies.
Key words
Aesthetics, Pilaga, Music