Abstract
Our initial encounters on the topic of audiovisual ethnomusicology in Valladolid (2014) and Ljubljana (2016) revealed a rich and diverse landscape of contemporary musical inquiry. Throughout this journey, we have identified various approaches and perspectives within our field. Looking ahead, we recognize an opportunity to reflect on the discourses and debates that have unfolded over the past years. While we celebrate the multiplicity of methodological and theoretical orientations in audiovisual research, we believe that understanding each other's perspectives requires thoughtful consideration of how we construct spaces for critical debate. Here, we summarize some key issues related to doing, discussing, and teaching audiovisual ethnomusicology. In the following pages, we explore how we might rethink the formats through which we share and promote discussion, and we outline some theoretical debates that have emerged since our inaugural meeting. Our focus is not on defining what constitutes audiovisual ethnomusicology but rather on developing vocabularies that help us better articulate and communicate our diverse approaches. This has an immediate impact on the teaching of audiovisual ethnomusicology, a discipline gaining popularity not only among scholars but also among undergraduate, postgraduate, and doctoral students. Our final aim is to open a space for debate about methods, orientations, and potential outcomes.
Keywords: Ethnomusicological filmmaking, audiovisual ethnography, multimodal publishing, audiovisual pedagogy
Resumen
Nuestros primeros encuentros de etnomusicología audiovisual celebrados en Valladolid (2014) y Liubliana (2016) revelaron un rico y diverso panorama de investigación musical contemporánea. A lo largo de este recorrido, hemos identificado diversas aproximaciones y perspectivas en nuestro campo. Mirando hacia el futuro, reconocemos una oportunidad para reflexionar sobre los discursos y debates que se han desarrollado en los últimos años. Si bien celebramos la multiplicidad de orientaciones metodológicas y teóricas en la investigación audiovisual, creemos que entender las perspectivas mutuas requiere una consideración reflexiva sobre cómo construimos espacios para el debate crítico. Aquí resumimos algunos temas clave relacionados con debatir, hacer y enseñar etnomusicología audiovisual. En las siguientes páginas, exploramos cómo podríamos replantear los formatos a través de los cuales compartimos y promovemos la discusión, y esbozamos algunos debates teóricos que han surgido desde nuestra primera reunión. Nuestro enfoque no es definir qué constituye la etnomusicología audiovisual, sino más bien desarrollar vocabularios que nos ayuden a articular y comunicar mejor nuestras diversas aproximaciones. Esto tiene un impacto inmediato en la enseñanza de la etnomusicología audiovisual, una disciplina que está ganando popularidad no solo entre los académicos, sino también entre estudiantes de pregrado, posgrado y doctorado. Nuestro objetivo final es abrir un espacio para el debate sobre métodos, orientaciones y posibles resultados.
Palabras clave: Cine Etnomusicológico, etnografía audiovisual, publicaciones multimodales, pedagogía audiovisual