Resumen
Esse artigo faz uma revisão dos principais métodos utilizados para promover estudos sobre as cenas musicais e apresenta procedimentos que devem ser seguidos para amparar teórica e metodologicamente o estudo de cenas passadas. Para tanto, se fundamenta na proposição do historiador Reinhart Koselleck sobre o “espaço de experiências” e “horizonte de expectativas” como categorias da análise histórica e conclui que ambas podem ser usadas para apreender as cenas musicais na suas condições estéticas e historiográficas particulares.
Palavras chave
Cenas musicais. Metodologia. Análise histórica e estética
Fecha de recepción: octubre 2012
Fecha de aceptación: mayo 2013
Fecha de publicación: julio 2013
««««« »»»»»
Abstract
The article reviews the main methods used to promote musical scenes researchs and presents procedures that should be followed theoretically and methodologically to support the study of past scenes. For this purpose, it rests on the propositions of the historian Reinhart Koselleck about “field of experience” and “horizon of expectations” as categories of historical analysis and concludes that both can be used to grasp the musical scenes in their particular historiographical and aesthetical conditions.
Key words
Musical scenes. Method. Historical and aesthetical analysis.
Received: october 2012
Acceptance Date: may 2013
Release Date: july 2013