Resumen
Este artigo procura apresentar algumas funções simbólicas e sociais das músicas do rito andino de marcação do gado denominado Santiago, que a comunidade camponesa de Auray (Andes Centrais do Peru) celebra todo dia 25 de julho de cada ano. O ritual do Santiago é uma comemoração privada – celebrada pelas famílias donas de gado – vinculado à fertilidade animal e ao Wamani, uma deidade andina associada às montanhas. O papel que a música desempenha nesse ritual é de fundamental importância. Cada passo ou unidade ritual tem uma música particular e essencial para a cerimônia. O fato que esse tipo de música exclusiva só apareça nesse contexto, confirma a ideia de que o ritual Santiago é uma unidade indissociável de ação e som, de rito e música.
Palabras clave
Etnomusicologia, música ritual andina, simbolismo
Fecha de recepción: octubre 2012
Fecha de aceptación: mayo 2013
Fecha de publicación: julio 2013
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Abstract
This article seeks present some symbolic and social functions of music from the Andean ritual of the cattle branding named Santiago, which the country community from Auray (the Peruvian Central Andes) celebrate on the 25th of July every year. The ritual of Santiago in the is a private celebration – held by families owning cattle – linked to fertility and animal Wamani a deity associated to the Andes mountains. The role that music plays in this ritual is of fundamental importance. Each step or unit has a particular song ritual and essential to the ceremony. The fact that this type of music unique to appear only in this context, confirms the idea that the ritual Santiago is an inseparable unity of action and sound, ritual and music.
Keywords
Ethnomusicology, Andean ritual music, symbolism
Received: October 2012
Acceptance Date: May 2013
Release Date: July 2013