Resumen
Neste artigo, apresento resultados preliminares de uma etnografia online realizada entre os devotos Hare Krishna em Lisboa. Descrevo o campo multisituado que constitui objeto da minha pesquisa de doutorado, realizada simultaneamente em Lisboa e no espaço da Internet (Marcus, 1998). Este artigo foca nos diferentes usos que os devotos fazem da Internet para aprender, divulgar, criar e usufruir a música devocional Hare Krishna, tanto no próprio espaço da Internet, como no presencial no templo. O artigo também aponta para o constante uso da Internet como ferramenta de interação entre entre eles e os não-devotos (em Portugal e/ou noutros países), assim como a utilizam como espaço para expressão da devoção e pregação de sua "prática espiritual", contribuindo assim para a unidade entre os devotos Hare Krishna de Portugal. Pretende-se contribuir para o debate acerca de como as práticas musicais atuam na Internet.
Palabras clave: Religião, Internet, trabalho de campo online, transnacionalismo, hare krishnas, práticas musicais.
Abstract
In this article, I will present preliminary results of an online ethnography among the Hare Krishna devotees in Lisbon. I reflect on the multisited fieldwork I carried out within the framework of my PhD research, conducted simultaneously in Lisbon and in the Internet, through which I address how Hare Krishna devotees develop a collective religious identity through their musical experience. This article will focus on how the Internet became an important tool to learn, create, propagate and enjoy Hare Krishna devotional music in its virtual and on-site temple spaces. I also point for the importance of the Internet for devotees, as a means of interaction between them and non-devotees (in Portugal and/or other countries) and as a place to express devotion and preach their "spiritual practice". I also argue on how Internet contributes to Portugal's Hare Krishnas community unity. I propose a debate on how musical practices act on the Internet.
Keywords: Religion, Internet, online fieldwork, transnationalism, Hare Krishnas, musical practice.
Fecha de recepción: octubre 2014
Fecha de aceptación: mayo 2015
Fecha de publicación: octubre 2015
Received: October 2014
Acceptance Date: May 2015
Release Date: October 2015