Abstract
This research focuses on the visual discourse in ethnomusicological research; the challenges arising from the sharing of academic knowledge to the non-academic community and the visual discourse as a platform for dialogue in the musical performance Encomendação das Almas. This article aims to bring to the discussion the process of elaborating a documentary film, its impact on the field as well as understanding the dynamics arising from dialogues between “bottom up” practices and the “top down” actions of the local cultural agents. The Encomendação das Almas is a musical practice that occurs at midnight, in the villages of Idanha-a-Nova during Lent. This proposal will try to answer the following questions: What is the role of the ethnomusicologist in the elaboration of a documentary film? What is the impact of the film on the field under study? How can visual discourse strengthen a bond with both the field and academic community?
Keywords: Visual discourse, Musical performance, Documentary film, Heritagisation, Portugal.
Resumen
Esta investigación se centra en analizar el discurso visual en la investigación etnomusicológica, los retos que surgen al compartir el conocimiento académico con la comunidad no académica y el discurso visual como plataforma de diálogo en la actuación musical Encomendação das Almas. Este artículo pretende aportar al debate el proceso de elaboración de una película documental, su impacto sobre el terreno y la comprensión de las dinámicas que surgen de los diálogos entre las prácticas "de abajo arriba" y las acciones "de arriba abajo" de los agentes culturales locales. La Encomendação das Almas es una práctica musical que tiene lugar a medianoche, en las aldeas de Idanha-a-Nova durante la Cuaresma. Esta propuesta intentará responder a las siguientes preguntas: ¿Cuál es el papel del etnomusicólogo en la elaboración de una película documental? ¿Cuál es el impacto de la película en el campo estudiado? ¿Cómo puede el discurso visual fortalecer un vínculo tanto con el campo como con la comunidad académica?
Palabras clave: Discurso visual, interpretación musical, película documental, patrimonialización, Portugal.