Abstract
The film form is not neutral, it is an extensive system that has ontopolitical consequences. So long as the forms of ethnographic film are left under-examined, the relationship between ontological question in the field and their entanglements with ontological question of cinema projection are disconnected/cut. Recognizing that the possibilities for what cine-ethnography might become in our contemporary context of globalizing audiovision are currently unknown, we must be careful not to limit our cinema-thinking in advance of thoughtful investigation. This essay develops Erin Manning’s concept of “bodying” in four plateaus to provide an alternative “image of thought” for cine-ethnomusicology beyond the “documentation paradigm”.
Keywords: cineworlding, cine-ethnomusicology, cine-ethnography, bodying, possession, ontological pluralism, ontopolitics.
Resumen
La cinematografía no es neutral, es un sistema extenso que tiene consecuencias ontopolíticas. Mientras las formas del cine etnográfico no se examinen, la relación entre la cuestión ontológica en el campo y sus enredos con la cuestión ontológica de la proyección cinematográfica quedarán desconectados. Considerando que actualmente se desconocen las posibilidades de lo que podría llegar a ser la cine-etnografía en nuestro contexto contemporáneo de audiovisión globalizadora, debemos tener cuidado de no limitar nuestro cine-pensamiento antes de desarrollar una investigación reflexiva. Este ensayo desarrolla el concepto de "corporeización" de Erin Manning en cuatro planos para proporcionar una "imagen de pensamiento" alternativa para la cine-etnomusicología más allá del "paradigma de la documentación".
Palabras clave: cineworlding, cine-etnomusicología, cine-etnografía, corporización, posesión, pluralismo ontológico, ontopolítica.